Sanattan Mahrum Bir Gençlik

Güzel bir şarkıda bulunması gereken özellikler anlamlı ve düşündürücü sözler, türüne uygun müzik aletleriyle ortaya koyulan güzel bir müzik ve tabi ki de iyi bir vokalisttir. Lakin, son zamanlarda özellikle genç kesim tarafından sıklıkla dinlenen şarkılar bu özelliklerden en az bir tanesini karşılamıyor ve bu özellik genellikle anlamlı sözler oluyor.

Son zamanlarda revaçta olan bu şarkıların özellikle de gençlerin bile bile kendilerini bu seslere maruz bırakmalarının nedeni sanat ile ilgilerinin olmamasıdır. Eğer ki sanat ile azıcık ilgileri olsaydı bu şarkıların sanatın amacına uygun olmadığının farkında olurlardı. Sanatın amacı topluma bir şeyler katmaktır. Kişi bir resim gördüğünde, bir müzik duyduğunda, bir şarkı sözü duyduğunda bundan bir anlam çıkarabilmelidir.

Maalesef çoğunluğu niteliksiz olan gençlerimize bunlar okullarda öğretilmiyor. Bunun yerine onları bir bilgi bataklığına sürüyorlar. İçine girdikçe batıyorlar ve bu bataklıktan çıktıklarında bu bilgiye dair kalan tek şey belleklerindeki silik anılar oluyor. Genç nesilde sanat bilinci uyandırılamıyor, bunun yerine on yıl sonra dönüp geriye baktığında yarım yamalak hatırlayacağı bilgi yığınlarıyla kaplı bulanık bir zihnin onu karşılamasına neden olacak kötü bir eğitim veriliyor. İyi eğitim görmemiş ebeveynler de genellikle bu konuda evlatlarına yol gösteremiyor. Başka bir deyişle, sanat bilinci kendilerinde de olmadığı için bunu bir sonraki nesle aktaramıyorlar.

Değinilmesi gereken noktalardan biriyse, bu anlamsız şarkıları çıkaran sözde şarkıcıların da bu genç nesilden oluşu. Gençlerin bu şarkıları dinlemesinin bir nedeni de bu. Niteliksiz dinleyiciye kalırsa niteliksiz şarkıcılar gayet başarılı, sanattan anlayan ve iyi işler yapan şarkıcılar. Bu son derece başarılı(!) şarkılarsa sıklıkla rap türünde ortaya çıkıyor. Elbette rap yapmalarında bir sorun yok, Türkiye’de rap müziğin en iyilerinden kabul edilen Sagopa Kajmer bunun basit bir örneği. Sorun bunu doğru bir şekilde yapamamaları. Sözlerinde mantık aramanın hata olması, kelimelerin kafiyeli olması ve sıradan bir ritimden başka özelliğin olmaması, çok kötü sese sahip kişilerin bile bu şarkılardan yapabilmesi bu şarkıların neden kötü olduğunu okuyucuya anlatıyor.

Kısacası, bu gereksiz şarkılardan kurtulmanın en doğru yolu halkın sanatla olan ilişkisini mümkün olduğunca artırmaktan geçer. Bu hemen yapılması mümkün bir şey değildir, fakat ilk adımları günümüzde atarsak ilerleyen nesiller bizden çok daha kültürlü olacaktır. Bu da iyi bir toplum demektir. Bu sebeplerden ötürü bireyler olarak biz de elimizden geleni ardımıza koymayıp sanatı benimsemeliyiz.

(Visited 17 times, 1 visits today)