Sanal Gerçeklik. Şu anda ön planda olan bir teknoloji. Her firmanın en iyisini biz üreteceğiz diye yarışıp farklı bir ürün çıkaramadıkları teknoloji. Bu teknolojiyi eminim ki hepiniz duymuştur. Fakat duymayanlar için kısaca bir anlatayım. Şimdi sanal gerçeklik temel olarak;
gözlük veya gözlüğe ek olarak bir platform ve aksesuarlardan oluşan bir oyun istasyondur. Bu gözlüğü taktığınız zaman kafanızı hareket ettirdiğinizde sensörler kafanızı hareket ettirdiğinizi anlayıp bilgisayar monitöründe bu hareketleri yapar. Sanal gerçeklik oyun sektörü dışında birçok sektörde kullanılabilir. Mesela pilotluk eğitiminde olan bir öğrenci simulatör kullanmadan gözlükle uçuyormuş gibi olabilir. Veya doktorlar sanal ameliyat yapabilirler. Ve bunun gibi birçok şey. Sanal gerçeklik temel olarak böyle bir teknoloji. Sanal gerçekliğin ilk örneklerinden biri olan “sensorama”, 1962 yılında Morton Heilig tarafından bulunmuştur. Bu alette kafanızı bir çıkıntıya sokuyorsunuz ve o çıkıntının ekranlarla dolu iç yüzü kafanızın etrafını sararken kafanızı çevirip bir diğer ekrana baktığınızda baktığınız yerdeki görüntü yön değiştiriyor. Ve bu alette 3D ses sistemi ve koku veren aletler de bulunuyordu. Fakat o zamanlarda iş adamları bu teknolojiyi gereksiz buldukları için bu adama kimse maddi konuda destek vermedi. Ve proje asla üretilmedi. Üretilen ilk sanal gerçeklik gözlüğü olan The Sword Of Damocles 1968 yılında Amerikalı bilgisayar mühendisi Ivan Sutherland ve öğrencisi Bob Sproull
tarafından geliştirildi. Bu kask günümüz kasklarına çok benziyordu. Fakat tabii ki bizimkiler kadar gelişmiş değillerdi. Bu kask kilolarca ağırlıktaydı ve tavana bağlıydı. Kullanmak çok zordu. Bu aslında bilgisayara bağlanmış bir iki mercek ve merceklere
yansıtılan görüntüden oluşuyordu. Bu arada bu olaylar olurken bu teknoloji sanal gerçeklik olarak anılmıyordu. Sanal gerçeklik kavramını 1987 yılında müzik yazarlığı yapan ve bilgisayar uzmanı olan Jaron Lanier bulmuştur. Bundan sonra Nintendo ve Saga beraber çalışarak Vitural Boy isimli bir konsol ürettiler. Hatta aranızdan bazıları bunu kullanmış olabilir. Vitural Boy 21 temmuz 1995 yılında çıkmıştır ve üzerinde kendi kumandası olan bir oyun konsoludur. Playstation
gibi kullanıcı cihazın önünde lastik malzemeden üretilmiş bir göz merceğinden içeri doğru bakıyor ve cihaz gözlük camına benzer bir projektör aracılığıyla kullanıcının tek renkli, bu konsolda kırmızı olan bir görüntüyü algılamasına yardımcı oluyor. Ve günümüz… Günümüzde bu teknoloji çok gelişti. Sanal gerçekliğin en iyi örneği Oculus Rift’tir. Oculus Rift diğer kasklardan farklı olarak bir platfom ve kullanıcılarına daha canlı renkler ve daha geniş bir açı veriyor. Fakat oculusun günümüzde diğer firmaların ürettiği bazı daha ucuz olduğu için alınan gözlükler yüzünden kullanımı azaldı. Türk yapımı bir kasktan bahsetmezsek olmaz. SpaceWalkerVR Türk yapımı olan bir sanal gerçeklik teknolojisidir. Yürüme simulasyonu olan bu kaskta bir de platform bulunmaktadır ve tabi ki Türk yapımıdır sanal gerçeklik hakkında bu kadar şey bulabildim o yüzden burada yazımı bitiriyorum bir sonraki yazımda görüşmek üzere.